Vysoký a nízky krvný tlak - môžeme ho sami ovplyvniť?

Srdce a cievy

Každý z nás by mal vedieť, aký má krvný tlak. Vysoký krvný tlak je ochorenie, ktoré môže prebiehať bez príznakov. Aj ľudia, ktorí mali celý život nízky tlak, ho postupom času môžu mať vysoký. Najčastejšie je vysoký krvný tlak zistený náhodne - pri bežnej kontrole u lekára, či domácim meraním.

Vysoký a nízky krvný tlak - môžeme ho sami ovplyvniť?

Čo je krvný tlak?

Krvný tlak je tlak, ktorým pôsobí pretekajúca krv na stenu cievy. Je vytváraný pôsobením srdca, ktoré pracuje ako krvná pumpa. To zaisťuje udržanie krvného obehu a tým zaistí dodávku kyslíka a živín pre naše telo. Pokiaľ je však hodnota tlaku príliš vysoká, môže byť škodlivý pre naše cievy, srdce, oči, mozog či obličky.

V rôznych častiach krvného riečišťa je tlak krvi rôzny. Najvyššia je vo veľkých cievach (artériách), smerom do periférie klesá. Najnižšia je v žilovom systéme. Pojmom krvný tlak sa najčastejšie myslí tepnový (arteriálny) tlak vo veľkých tepnách. Tlak sa mení počas srdcového cyklu aj počas dňa. Najvyšší je v ejekčnej (vypudzovacej) fáze - systolický tlak. Ten je daný sťahom ľavej komory srdca a vypudením krvi do veľkého krvného obehu. Najnižší je tlak vo fáze plnenia srdcových komôr - diastolický. Ten je daný odporom cievneho riečiska.

Čo znamená hodnota tlaku?

Hodnota krvného tlaku sa skladá z dvoch čísel oddelených lomkou (napr. 120/80 mmHg). Vyššie číslo je hodnota systolického tlaku, nižšia hodnota označuje tlak diastolický. Označuje sa najčastejšie jednotkou mmHg (výška ortuťového stĺpca v tlakomeri). U zdravého človeka by sa tlak krvi mal pohybovať v rozmedzí 100-135 mmHg u systolického a 60-85mmHg u diastolického tlaku. Na hodnotu tlaku pôsobí samozrejme veľa faktorov. Ovplyvňovať ho môže

  • vek,
  • okolitá teplota,
  • psychické a fyzické zaťaženie,
  • genetické predispozície,
  • fajčenie,
  • alkohol,
  • obezita,
  • cukrovka,
  • ochorenie obličiek,
  • nezdravé stravovanie či
  • nadmerný príjem soli.

Za ideálny krvný tlak sa považuje hodnota 120/80 mmHg. Vysoký krvný tlak (nad 140/90 mmHg) sa nazýva hypertenzia, nízky (pod 100/60 mmHg) hypotenzia.

Ako správne merať krvný tlak?

  • Pred meraním tlaku si sadnite a aspoň 5 minút odpočívajte
  • Najmenej pol hodiny pred meraním nefajčite a nepite alkohol
  • Pohodlne sa usaďte, oprite si chrbát a podoprite ruku, aby bola v úrovni srdca
  • Obe nohy majte na zemi
  • Počas merania nehovorte a nehýbte sa
  • Tlak krvi merajte vždy na rovnakej paži. Všeobecne sa odporúča skôr ľavá, ktorá je bližšie srdcu. Nikdy nedávajte manžetu cez oblečenie.
  • Vyhrňte si rukáv a nasaďte manžetu na pažu. Spodný okraj manžety by mal končiť cca 2cm nad lakťovou jamkou. Neuťahujte ju príliš ani málo. Medzi pažou a manžetou by mal byť priestor maximálne na jeden prst.
  • Predlaktie majte opreté tak, aby manžeta bola na úrovni srdca.
  • Zapnite tlakomer a čakajte na zmeranie tlaku. Venujte pozornosť aj šírke manžety. Pokiaľ máte pažu silnejšiu a použijete užšiu manžetu, môžu byť hodnoty nameraného tlaku vyššie. To platí aj naopak (slabá paža, nadmerne silná manžeta). Na manžete je vždy napísané, na aký obvod paže je určená.

Syndróm bieleho plášťa

Niekedy sa stane, že akonáhle ste u lekára, nameria vám vyšší tlak ako obvykle mávate. Tomuto javu sa hovorí syndróm bieleho plášťa. Niektorí ľudia v akomkoľvek zdravotníckom zariadení sa môžu cítiť neisto a nervózne a to môže zvyšovať hodnoty tlaku.

Ak týmto syndrómom trpíte, je vhodné cca týždeň pred návštevou lekára si denne merať a zaznamenávať tlak. Ideálne je merať 2x ráno a 2x večer v rozstupe 2-3 minúty od predchádzajúceho merania.

Zdravotné riziká spojené s vysokým krvným tlakom

Hovorí sa, že vysoký krvný tlak nebolí, ale zabíja - je to tzv. "Tichý zabijak".

Ak krvný tlak dosahuje dlhodobo hodnoty nad 140/90 mmHg, zvyšuje sa pravdepodobnosť mŕtvice, zlyhania srdca, infarktu myokardu, poškodenia obličiek, demencie, erektilnej dysfunkcie, zhoršenia zraku či urýchlenia usadzovania cholesterolu v cievach (aterosklerózy). Preto je správna liečba tlaku veľmi dôležitá. Včasné zahájenie liečby a dosiahnutie cieľových hodnôt (pod 140/90 mmHg) vedie k zníženiu rizika vzniku týchto ochorení.

Môžeme hodnotu tlaku sami ovplyvniť?

Predchádzať vysokému krvnému tlaku je možné. Ideálna je mierna fyzická aktivita aspoň 5x týždenne 30-60 minút.

Jedzte zdravo a vyvážene. Do svojho jedálnička okrem ovocia, zeleniny a strukovín, pridajte aj ryby alebo omega kyseliny, horčík a vápnik.

Čo ďalej môžete robiť?

  • menej soľte,
  • snažte sa obmedziť vplyv stresu,
  • obmedzte príjem alkoholu,
  • nefajčite a snažte sa vyhýbať aj miestam, kde sa fajčí,
  • relaxujte,
  • ak máte nadváhu, snažte sa schudnúť.

Inšpirovať sa môžeme aj babským radami - na zníženie krvného tlaku vraj pomáha cesnak, hloh či olivové listy.

Ako na nízky krvný tlak?

Nízky krvný tlak nie je taký nebezpečný ako ten vysoký, avšak môže občas znepríjemniť život. Či už ide o závraty, únavu, motanie hlavy, mdloby, mihanie pred očami, hučanie v ušiach, zimomravosť, nadmerné potenie alebo studené nohy.

Príčinou nízkeho tlaku môžu byť napríklad

  • genetická predispozícia,
  • nevhodne vedená liečba vysokého tlaku,
  • podvýživa,
  • dehydratácia,
  • porucha funkcie nadobličiek alebo štítnej žľazy alebo ochorenie periférnych nervov,
  • môže sa objaviť aj v tehotenstve

Ak nízky tlak nespôsobuje vážne obmedzenia denného režimu, väčšinou sa nepristupuje k liečebným opatreniam.

Pomôcť si môžete aj sami

  • dodržujte pitný režim a zdravý životný štýl,
  • jedzte stravu bohatú na bielkoviny a vitamíny, predovšetkým vitamín C a vitamíny skupiny B
  • majte dostatok pohybu
  • pomaly vstávajte, aby sa vám hlava nezamotala ešte viac

Čo ďalej môžete robiť:

  • v prípade závratov si na chvíľu ľahnite a nohy podložte, aby boli vyššie než zvyšok tela
  • dajte si kávu alebo pohár vína,
  • vhodné je aj rozmarínové víno,
  • viac soľte,
  • dajte si striedavo studenú a teplú sprchu.

OK
Spracovávam