Opaľovacie prípravky a ich filtre - vyznáte sa v nich?

Opaľovanie Koža Starostlivosť o telo

Blíži sa leto a s ním i čas dovoleniek. Aký ochranný krém je pre nás vhodný, alebo pre naše deti je  niekedy dilema. Aký vysoký faktor použiť, keď cestujeme ku moru? Dnes už existuje mnoho firiem, ktoré ponúkajú opaľovacie krémy, ktoré už nájdeme v každej lekárni, drogérii, či hypermarkete. Mnohé z nich sa líšia cenou. Mali by sme si všímať hlavne označenie poskytovanej ochrany, ktoré odporúča Európska komisia.

Opaľovacie prípravky a ich filtre - vyznáte sa v nich?

Čo je to SPF faktor?

SPF udáva o aký násobok času po nanesení opaľovacieho prípravku na kožu si môžete predĺžiť pobyt na slnku bez rizika spálenia pokožky. Napr. pri použití opaľovacieho prípravku s najslabším faktorom s hodnotou 6, dôjde k sčervenaniu pokožky 6x neskôr, než pri pobyte na slnku bez akejkoľvek ochrany.

Približne po troch hodinách slabne jeho účinnosť, preto by ste sa mali znovu natrieť. Tiež by sme si mali všímať jeho vodeodolnosť.

Jeho minimálna hodnota je 6 a maximálne možné označenie je 50+.

Minerálny vs. chemický filter

V kozmetických výrobkoch sa v súčasnosti používajú dva typy filtrov. Fyzikálny, tzv. minerálny filter tvoria mikrokryštály, ktoré po aplikácii výrobku na kožu vytvoria na koži súvislú vrstvu a tá funguje ako zrkadlo. Odrazí dopadajúce lúče a zabráni preniknutiu UVB žiarenia do kože. Treba rátať s tým, že sa ťažšie rozotiera a zanecháva biely povlak na pokožke. Prípravky s čisto fyzikálnym filtrom sú určené hlavne deťom do jedného roka a tým, čo majú alergiu na niektorý z chemických filtrov. 

Ďalším druhom je chemický filter, ktorý funguje ako absorbér. Ten pohltí UV žiarenie a absorbovanú energiu jednoducho premieňa na teplo.

Fototyp pokožky a IV index

Opaľovacie prostriedky je dôležité vyberať v závislosti od vášho fototypu, veku, času, ktorý chcete na slnku stráviť, predpokladanej intenzity slnečného žiarenia, ale i skutočnosti, či budete na slnku prvýkrát alebo opakovane. Podľa platnej legislatívy musí byť na obale každého kozmetického výrobku, ktorý deklaruje ochranu pred slnečným žiarením, vyznačená kategória ochrany: nízka ochrana (ochranný faktor 6, 10), stredná ochrana (15, 20, 25), vysoká ochrana (30, 50), veľmi vysoká ochrana (50+). Treba tiež sledovať aktuálny UV index, ktorý vyjadruje mieru pôsobenia UV žiarenia na ľudskú kožu. Nadobúda hodnoty 0 až 15. Práve v mesiaci jún dosahuje vysoké až extrémne čísla.

Rozoznávame 4 základné fototypy, ale niektoré zdroje uvádzajú až 5 typov fototypov pokožky:

  • I - veľmi svetlá pokožka, ryšavé vlasy, často pehy, čas prvá expozícia 5 - 10 min.
  • II - svetlá pokožka aj vlasy, čas prvá expozícia 10 - 20 min.
  • III - stredne svetlá pokožka, tmavšie vlasy, čas prvá expozícia 20 - 30 min.
  • IV - tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas prvá expozícia 40 min.
  • V - veľmi tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas prvá expozícia 90 min.

Kombinácia UV indexu a fototypu vám prezradí, aký ochranný faktor zvoliť.

UV index  Kožný fototyp
  I. II. III. IV. V.
1-3 15 10 5 - -
4-6 25 20 10 5 -
7-9 40 30 20 15 10
10 a viac 50 40 30 20 15

Rozoznávame 4 základné fototypy, ale niektoré zdroje uvádzajú až 5 typov fototypov pokožky:

Naše rady pri pobyte na slnku:

  • Ako začnú prvé slnečné lúče, privykajte si na slniečko a opaľovanie postupne.
  • Natrieť pokožku je vhodné aspoň 20 minút pred slnením a opakovať vždy po 2-3 hodinách
  • Neopaľovať sa medzi 12.až 15.hodinou
  • Keď vyjdete z vody, kožu opatrne osušte a natrite krémom.
  • Dôležite je tiež zvážiť kombináciu niektorých liekov s pobytom na slnku. Poraďte sa so svojím lekárom.
  • Deti do 6.mesiacov, by sa nemali vystavovať priamemu slnečnému žiareniu, dojčatá vystavovať slniečku po 15.hod.
  • Vyvarujte sa tiež aplikácii parfémov, dezodorantov

U starších detí môžeme zvoliť opaľovací krém s faktorom 10-30. Dôležitou ochranou sú tiež slnečné okuliare a ochrana hlavy.

Špecifickou skupinou pri výbere ochranných krémov sú alergici a ľudia so svetlou pokožkou. Vždy je lepšie sa poradiť v lekárni, aký prípravok je pre vás vhodný, aby bol neparfumovaný, lebo by to mohlo spôsobiť hyperpigmentácie alebo rôzne alergické prejavy na koži.

Po pobyte v mori, alebo aj v bazéne je dôležité vždy sa osprchovať a prípravky po opaľovaní, ktoré schladia pokožku a bránia jej vysušeniu.

Prvá pomoc pri spálení

  • Odísť do chladnejšieho, klimatizovaného priestoru
  • Pokožku schladiť studenou sprchou
  • Natrieť pokožku Panthenolom, chladivým gélom, poprípade jogurtom, kyslým mliekom
  • Prijímať veľa tekutín- 2-3 l/deň

Slnko - priateľ alebo nepriateľ?

Je teda UV žiarenia po ľudí vhodné alebo nie? Faktom je, že niektorí ľudia si jednoducho musia dať väčší pozor na slnko viac ako iní. UV žiarenie má ale aj mnoho pozitívnych účinkov - jedná sa predovšetkým o to, že sa pri ňom v tele tvorí Vitamín D.

Vitamín D sa ukladá do kože, pečene, mozgu a kostí. Účinne podporuje vstrebávanie vápnika z čreva, a prispieva k ukladaniu vápnika do kostí. Okrem toho má priaznivé účinky prispievajúce k zvýšeniu odolnosti organizmu. Aj to je jeden z dôvodov, prečo sa lete cítime menej unavení.

A nakoniec nesmieme zabudnúť na snáď najdôležitejšie letný vitamín, tj. "Vitamín
sea ​​":-). Bohužiaľ tento vitamín sa našej domovine nevyskytuje, takže jeho odporúčané
dávkovanie 3x denne, asi nedokážeme dodržať, ale napriek tomu veríme, že si leto aj vďaka
naším radám a vďaka kvalitným opaľovacím prípravkom užijete naplno a bez zbytočného spálenia a začervenanej pokožky.

Náš tip

Každá pokožka je iná, a preto sme pre vás starostlivo roztriedili opaľovacie prostriedky  podľa ich najlepších vlastností. Stačí si v kategórii rozbaliť rozšírený filter, v ktorom nájdete jednotlivé atribúty opaľovacích prípravkov... a následne si zvoliť tie, ktoré vyhovujú vášmu typu pokožky, fototypu, aktivitám, extra požiadavkám...

Hľadáte vodeodolný prípravok bez parfumácie, vhodný aj na atopickú pokožku? Žiadny problém, v našej ponuke ich po vyfiltrovaní zvolených vlastností nájdete spolu 5 :-)

 

OK
Spracovávam