Odvykanie od fajčenia

Starostlivosť o telo Detoxikácia

Závislosť na nikotíne, tabaku a cigaretách nie je zlozvyk. Je to chronická choroba. Ako na odvykanie od fajčenia? Aké môžu byť abstinenčné príznaky a ako sa s nimi vysporiadať? Čítajte ďalej.

Odvykanie od fajčenia

Základné fakty o fajčení, tabaku a tabakovom dyme

Tabakový dym obsahuje viac ako 4000 chemických zlúčenín. U viac ako 300 z nich bola preukázaná škodlivosť a asi 50 z týchto zlúčenín má rakovinotvorné účinky. Nikotín je "tvrdá" droga a je silne návykový a spôsobuje fyzickú závislosť. Tá je kvalifikovaná ako choroba.

Tabak zabije až polovicu svojich užívateľov. Vo svete tabak zabije ročne viac ako 5 miliónov fajčiarov a okolo 600 000 pasívnych fajčiarov, tj. tých, ktorí nefajčia, ale dýchajú cigaretový dym.

Fajčenie a tabakový dym zvyšuje riziko alebo dokonca spôsobuje vznik mnohých ochorení. Medzi ne patrí ateroskleróza, vysoký krvný tlak, srdcová arytmia, infarkt, mŕtvica, vyššia pravdepodobnosť potratu a poškodenia plodu, nádorové ochorenia, najmä pľúc, hrtana, pažeráka, horných ciest dýchacích, močového mechúra, krčka maternice, pankreasu či obličiek.

Fajčenie neškodí len fajčiarom, ale aj tým, ktorí sú nútení vdychovať tabakový dym. Deti, ktoré vyrastajú v rodinách fajčiarov sú častejšie choré a majú väčšiu pravdepodobnosť, že začnú fajčiť tiež.

Príznaky závislosti na nikotíne

Po vdýchnutí, alebo sliznicou úst, sa nikotín dostáva do pľúc a krvi. Menšie dávky nikotínu podporujú sústredenie, duševnú činnosť, peristaltiku čriev. Preto si mnoho fajčiarov nedokáže bez rannej cigaretky predstaviť deň. Vyššie dávky nikotínu upokojujú. Postupne však vzniká návyk a potreba zvyšovať dávky nikotínu.

Mnoho lekárov považuje nikotín za návykovejšiu drogu než je kokaín alebo heroín. Závislosť na tabaku má 2 zložky - fyzickú a psychosociálnu, kedy má fajčiar cigaretu spojenú s určitými situáciami, napr. pri pití alkoholu alebo v strese.

Liečba závislosti na tabaku

Mnoho ľudí si neuvedomuje všetky riziká fajčenia. Ani to, že fajčením ohrozujú zdravie svojich blízkych. Odbornú pomoc lekárov, lekárnikov či centier pre odvykanie od fajčenia môže využiť každý. Prestať fajčiť sa dá v každom veku a vždy to má zmysel.

Ako prestať fajčiť?

Najlepšie je postupovať po krokoch. Ešte si nie ste istí, či prestať fajčiť? Máte okolo seba veľa príhod, kedy sa nepodarilo prestať fajčiť? Nepočúvajte ich. Rozmyslite si, kto z rodiny alebo priateľov vás môže podporiť. Ak vôľa a podpora od rodiny a priateľov nestačí, bez obáv sa môžete obrátiť na lekára, lekárnika alebo na špecializované centrum na podporu odvykania od fajčenia.

Už ste sa rozhodli? Skvelé! Teraz si určite deň D, kedy prestanete fajčiť. Ideálnym dňom je Nový rok alebo Svetový deň bez tabaku 31.5. Ale samozrejme si môžete vybrať akýkoľvek iný deň. Najlepšie je začať čo najskôr po vašom rozhodnutí.

Ako sa pripraviť na deň D?

  • povedzte rodine a priateľom, že teraz prestávate fajčiť,
  • odstráňte z dosahu (z auta, práce, bytu) všetky cigarety a iné tabakové výrobky, popolníky, zapaľovače, zápalky a všetko ostatné, čo by mohlo s fajčením súvisieť,
  • kúpte si lieky a pomôcky, ktoré vám pomôžu prekonať závislosť na nikotíne,
  • deň D - dnes nefajčíte

Tipy, ako prekonať chuť na cigaretu

  • zmeňte všetky svoje rituály, ktoré boli spojené s cigaretou - tj. miesto cigarety si dajte nápoj (ideálne bez cukru) alebo nejakú zdravú desiatu,
  • jedzte častejšie (cca po 2 h) po malých porciách,
  • chodievajte do nefajčiarskych podnikov,
  • buďte viac vonku na čerstvom vzduchu,
  • relaxujte

Chuť na cigaretu a niektoré z abstinenčných príznakov môžete pociťovať až 3 mesiace. Preto je vhodné stále so sebou nosiť podporný prostriedok, ktorý v prípade potreby chuť na cigaretu zaženie.

Uvedomte si, že človek, ktorý prestal fajčiť, nie je nefajčiar. Je totiž "preučený" fajčiar a už nikdy si nesmie zapáliť, inak hrozí, že opäť začne fajčiť.

Aké preparáty a lieky môžem využiť?

Pre zvládnutie abstinenčných príznakov a neodolateľnej túžby po cigarete vám môžu pomôcť nikotínové náhrady NICORETTE® vo forme náplastí, spreja, žuvačiek a cmúľacích pastiliek.

Nikotínové náplasti sú jednoduchým riešením, ako doplniť chýbajúci nikotín a obmedziť túžbu zapáliť si cigaretu. Stačí si raz denne túto náplasť nalepiť a ona sa postará o kontrolovaný prísun nikotínu a zníženie chuti zapáliť si po dobu až 16 hodín. Je navrhnutá tak, aby bola čo najmenej viditeľná. Náplasti obsahujú 3 rôzne koncentrácie nikotínu, ktoré sa volia podľa stupňa závislosti na nikotíne.

Pre okamžité dodanie nikotínu do tela a rýchle riešenie abstinenčných príznakov sú vhodné nikotínové žuvačky. Nikotín sa do tela rýchlo vstrebe ústnou sliznicou.

Príjemná forma orálneho spreja predstavuje efektívnu náhradu nikotínu. Jedna dávka potlačí túžbu na cigaretu už po 1 minúte. Dávkovač sa pohodlne vojde do vrecka či kabelky.

Lisované pastilky využívajú technológiu dvojakej vrstvy. Pri rozpúšťaní pastilka uvoľňuje terapeutický nikotín, ktorý pomôže zmierniť abstinenčné príznaky a chuť na cigaretu. Ľadovo mätová chuť sa uvoľňuje pozvoľna a poskytne dlhotrvajúcu príjemnú chuť v ústach.

Čo sa deje s telom, keď prestaneme fajčiť?

  • 20 minút po poslednej cigarete sa tepová frekvencia a krvný tlak vracia do normálu,
  • zlepšuje sa krvná cirkulácia v okrajových partiách tela (ruky, nohy),
  • za 10 hodín sa vracia do normálu koncentrácia kyslíka v krvi,
  • za 24 hodín je vylúčený z tela oxid uhoľnatý. Pľúca a dýchacie cesty sa začínajú čistiť,
  • za 48 hodín vaše telo odbúralo všetok nikotín. Zlepšuje sa chuť a čuch,
  • za 72 hodín sa vám bude lepšie dýchať,
  • počas ďalších 12tich týždňov sa zlepší krvný obeh. Pri chôdzi alebo behu sa menej zadýchate,
  • počas ďalších 9 mesiacov sa zlepšujú príznaky ako je kašeľ, dýchavičnosť, dusivosť či piskot na hrudi,
  • za 1 rok klesne riziko infarktu o polovicu a za 5-10 rokov sa riziko zrovná s nefajčiarom a o polovicu sa zníži riziko rakoviny pľúc.

Aké sú abstinenčné príznaky pri odvykaní od fajčenia?

Pri nedostatku nikotínu môžete pociťovať abstinenčné príznaky.

Medzi ne patria:

  • nervozita,
  • stres,
  • túžba po cigarete,
  • nadmerná chuť do jedla, predovšetkým na sladkosti,
  • neschopnosť sústrediť sa,
  • bolesti hlavy,
  • nespavosť a následná únava,
  • tráviace problémy,
  • kašeľ.

Každý fajčiar môže mať tieto príznaky rôzne - niekto nimi nemusí trpieť vôbec. Aby tieto príznaky nevznikali alebo sa zmiernili, je vhodné mať po ruke náhrady nikotínu.

Babské rady

Túžbu po cigarete a stres vám pomôže zvládnuť lipa, ľubovník alebo medovka. Pri chuti na cigaretu sa hojne používal koreň z puškvorca. Ak vás prepadne chuť na sladké - doplňte vlákninu a chróm. Prípadnú nevoľnosť a tráviace ťažkosti pomôžu zvládnuť zázvor a mäta.

Zákaz fajčenia?

Na prelome 19. a 20. storočia bolo fajčenie považované za prestíž. Kto nefajčil, akoby nebol. O storočie neskôr, keď bola preukázaná škodlivosť fajčenia, sa po celom svete rozpútal boj proti fajčeniu. V mnohých krajinách, vrátane SR, začal platiť zákaz fajčenia v spoločných priestoroch, školách, na zastávkach a v reštauráciách.

OK
Spracovávam